Core Web Vitals

Core Web Vitals er Googles nye kvalitetsstandarder. Vi forklarer her, hvad de betyder for din hjemmesides organiske placeringer.

 

Google seneste opdatering: Core Web Vitals

Det er ikke længere nok at være god til at skrive tekster, eller at kunne lave en søgeordsanalyser, hvis du vil til tops i de organiske søgeresultater. Google udruller løbende i 2021 Core Web Vitals - et nyt sæt af rangeringsfaktorer, du bliver nødt til at forholde dig til, hvis du vil findes på Google.

Udrulningen af disse nye faktorer bliver udrullet i løbet af juni 2021, og kan fremadrettet påvirke dine nuværende placeringer. Det er derfor en god idé at sætte sig ind i dem allerede nu, så du ikke risikerer at miste den del trafik til din hjemmeside.

Hvad er Core Web Vitals - og hvorfor er det vigtigt mig?

Core Web Vitals er, kort forklaret, et sæt af nye rangeringsfaktorer udgivet i en ny algoritme-opdatering fra Google. En rangeringsfaktor er et parameter, som Google bedømmer dig ud fra, når de fordeler pladserne på søgemaskinens forside.

De nye faktorer har særligt den gode brugeroplevelse for øje (det betyder dog ikke, at du trygt kan give afkald på godt indhold og de klassiske rangeringsfaktorer, som du måske kender - ellers kan du høre mere om dem i vores vidensbibliotek om SEO).
Brugeroplevelsen anses fremover som en helhedsoplevelse.

Det betyder bl.a., at din hjemmesides indlæsningshastighed er blevet vigtigere, og interaktivitet mellem din hjemmeside og dine besøgende er blevet endnu vigtigere.

Så hvad består den gode brugeroplevelse ifølge Google af?

Der er tre overordnede punkter i Core Web Vitals.

Largest Contentful Paint (LCP)

Dette dækker over, hvor hurtigt siden indlæses fra en brugers perspektiv. Skal dine besøgende f. eks vente i flere minutter på, at tekst og billeder indlæses i deres visning, mister de med al sandsynlighed tålmodigheden og forlader siden igen. Mål din egen hjemmesides LCP-score på Google PageSpeed Insights.

 

Tre ting du selv kan gøre, for at forbedre din LCP:

 

  1. Opgrader din server/hosting. Noget af det der kan have en stor indflydelse på din hjemmesides LCP, kan være, at din server/hosting ikke er vanvittigt hurtig. Her kan du opgradere din webserver, så den indlæser din hjemmeside hurtigere. Eventuelt kan du aktivere caching på din side, for at forbedre LCP-performance.

  2. Komprimering af dine billedfiler. Hvis du har billedfiler der fylder meget f.eks. 2, 3, 4 MB eller mere, kan det være en fordel at komprimere disse. Billederne skal komprimeres således, at de ikke mister deres skarphed/opløsning. Du kan skalere dine billeder i de fleste content management-systemer som f.eks. WordPress.

  3. Udskydelse af JavaScript-filer kan være en måde at forbedre din LCP, fordi du udskyder indlæsningen af dette, så alt andet indhold indlæses først, og efterfølgende bruge ressourcerne på at indlæse JavaScripts. Eventuelt kan du også fjerne tredje parts JavaScripts, hvis disse ikke aktivt bruges på siden.


First Input Delay (FID)

Dette dækker over, hvordan brugerne kan interagere med siden. Det dækker eksempelvis over, hvor lang tid der går fra en bruger klikker på en knap, et link eller indtaster informationer i et input-felt, til der reelt sker noget på din hjemmeside. Denne faktor er vigtig, fordi det igen siger noget om, hvor brugervenlig din side er. Du kan forbedre din FID ved f. eks at fjerne ubrugt JavaScript på din hjemmeside, udskyde visningen af billeder, der ikke er på skærmen (men som så f.eks kommer, når brugeren scroller ned ad siden), eller ved at komprimere store tekstfiler til mindre filer.

Tre ting du selv kan gøre, for at forbedre dit First Input Delay:

 

  1. Udsæt indlæsningen af de billeder, som ikke befinder sig i toppen af siden. Når billeder indlæses som ikke er i toppen af siden, og som brugeren derfor ikke
    kan se, så bruger browseren unødvendige ressourcer på at indlæse billederne, og gør derfor dit First Input Delay langsommere.
  2. Sæt JavaScript på “pause” indtil brugeren interagerer med siden. Du kan udsætte JavaScripts, så browseren ikke
    bruger ressourcer på at indlæse dem, indtil brugeren rent faktisk bruger siden. På den måde reduceres FID.

  3. Du kan også komprimere dine tekstfiler (HTML, CSS m.m.), så tekstfilerne indlæses hurtigere.


Cumulative Layout Shift (CLS)

Dette dækker over din hjemmesides visuelle stabilitet, altså hvor meget designet på din hjemmeside ændrer sig for brugere på siden - og hvor hensigtsmæssigt eller uhensigtsmæssigt ændringerne er for brugerne. Har du eksempelvis mange elementer, der flyver rundt på skærmen, mens siden indlæses, vil du få en lavere CLS-score.

 

Tre ting du selv kan gøre for at forbedre din CLS score:

 

  1. Definer højden og bredden på dine elementer. Så ved browseren præcist hvor meget plads den skal afsætte til hvert element. Det gør du i din CSS-fil.
  2. Indlæs dynamisk indhold, når brugeren interagerer med siden. Har du dynamisk indhold som f.eks. et bestemt banner, kan du udsætte load af dette, indtil brugeren interagerer med siden, da CLS kun måles når brugeren ikke interagerer med siden.

  3. Har du indlejringer, også kendt som embeds, kan disse også være med til at forværre din CLS score, fordi deres dimensioner heller ikke nødvendigvis er definerede. Derfor kan det også forbedre din score, hvis du definerer højde og bredde på dine indlejringer på siden.


Øvrige elementer med stigende vigtighed:


● Mobilvenlighed. Det betyder, at din hjemmeside skal være responsiv, og at brugerne kan anvende din hjemmeside på både telefon og tablet - og at designet og indholdet på din hjemmeside er designet hertil. Du kan teste din egen hjemmesides mobilvenlighed her, hvor du også kan få konkrete anbefalinger til din side.

● HTTPS. Din hjemmeside skal fremover have en krypteret transferprotokol, der sikrer, at dine besøgendes data kommunikeres sikkert mellem bruger, computer og hjemmeside. Du får HTTPS på din hjemmeside gennem et SSL-certifikat, der typisk kan købes gennem dit webhotel.

● Færre forstyrrende pop-ups og andre påtrængende elementer. Du kender det sikkert godt - du besøger en hjemmeside, og bliver inden for ti sekunder spurgt, om du har nogle spørgsmål til produkterne, om du vil tilmeldes et nyhedsbrev, have en rabatkode, sælge din højre nyre og meget andet. Det er ikke ligefrem med til at øge den gode brugeroplevelse, og det har vi som brugere vidst længe - nu anerkender Google, at pop-ups er forstyrrende elementer, og fremover bliver mængden af forstyrrende pop-ups altså en del af rangeringsalgoritmen.

 

Sådan ser du, hvordan din hjemmeside lever op til Core Web Vitals

Som følge af denne Core Web Vitals-opdatering fra Google, har Google også opgraderet deres Search Console. Her finder du en teknisk rapport, der afdækker, hvordan dine besøgende oplever din side (page experience).

Du finder rapporten i Google Search Console under menupunktet “Core Web Vitals”, og rapporten opdateres løbende. Her kan du også se de konkrete punkter, f. eks URLS, der kræver forbedring for at leve op til de nye standarder.